Ile pieniędzy chcesz pożyczyć?

  • 1 000
  • 60 000
  • 120 000
  • 180 000
  • 240 000
  • 300 000

Na ile rat?

  • 10
  • 60
  • 120

Twoje Dane

strona główna > blog pożyczkowy > Przydatne artykuły > Bankowość mobilna i internetowa. Jak nie dać się okraść?

Ocena: 5, Głosów: 21, Data dodania: 14-07-2016/18:48

Bankowość mobilna i internetowa. Jak nie dać się okraść?

Reklama


 

Bankowość mobilna i internetowa. Jak nie dać się okraść?

 W związku z rosnącym zainteresowaniem bankowością mobilną i powiększającym się z miesiąca na miesiąc gronem użytkowników mobilnych rachunków bankowych rośnie również liczba oszustów czyhających na naszą gotówkę. Według danych z raportu NETB@nku na początku 2016 roku ponad 15 milionów Polaków aktywnie korzystało z bankowości mobilnej lub internetowej. Część z tych użytkowników korzysta również z innych usług finansowych takich jak rachunki maklerskie, platformy FOREX czy też internetowe kantory, gdzie często obracają wysokimi kwotami.

 W prasie i na portalach internetowych można zauważyć coraz więcej informacji dotyczących zagrożeń ze strony przestępców wyłudzających dane dostępu do rachunków bankowych. Jak uchronić się przed hakerami korzystając z bankowości mobilnej? Przedstawiamy elementarne zasady bezpiecznego korzystania ze swoich finansów przez internet i telefon komórkowy. Aby ustrzec Polaków przed internetowymi przestępcami Związek Banków Polskich i Komisja Nadzoru Finansowego regularnie przypomina podstawowe reguły bezpieczeństwa. Stosowanie się do zaleceń ZBP i KNF wprawdzie w pełni nie uchroni nas przed hakerami, jednak w znaczącym stopniu ograniczy ryzyko padnięcia ofiarą przestępców internetowych. Mnóstwo internautów nadal daje się nabrać na tak proste pułapki jak fałszywe emaile od banku z prośbą o podanie swoich poufnych danych.

 Po otworzeniu takiej wiadomości i kliknięciu w odnośnik, zostaniemy przeniesieni do specjalnie stworzonego na tę okazję formularza do złudzenia przypominającą stronę naszego banku. Wyłudzone w ten sposób dane wystarczą oszustom, by włamać się na konto i okraść łatwowierną ofiarę ze wszystkich posiadanych środków. Tego typu nielegalna praktyka w internecie nazywana jest phishingiem.

 Należy pamiętać, że banki nigdy nie proszą o poufne dane lub odblokowanie dostępu do konta za pośrednictwem emaila. Banki przy logowaniu się do e-bankowości zawsze proszą klientów o podanie jedynie poszczególnych liter z hasła.

 To rozwiązanie, nazywane hasłem maskowym, ma na celu utrudnienie przestępcom przechwycenia danych dostępowych. Po otrzymaniu tego typu podejrzanej wiadomości warto o tym fakcie poinformować bank, a także przestrzec swoich bliskich i znajomych, którzy również mogą posiadać tam konto.

 Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej

Zachowanie czujności i selektywne odczytywanie naszej skrzynki pocztowej nie wystarczy, aby uniknąć najpoważniejszych zagrożeń czyhających na nasze finanse w internecie. Podstawą jest oryginalne i skuteczne oprogramowanie antywirusowe. Należy zadbać, aby nasz program antywirusowy pochodził z oryginalnego źródła i sprawdzonego producenta np. Kaspersky lub McAfee i aby był on na bieżąco aktualizowany razem ze wszystkimi komponentami (monitor antywirusowy, skaner skrzynki pocztowej i firewall). Tak samo systematyczne aktualizowanie systemu operacyjnego, przeglądarki internetowej czy klienta poczty zmniejsza ryzyko bycia narażonym na ataki hakerów.

 Często lekceważoną przez internautów, a bardzo istotną zasadą jest nieinstalowanie oprogramowania pochodzącego z niewiadomych źródeł. Na przykład programy do łamania zabezpieczeń antypirackich (tzw. popularne cracki) często zawierają w sobie wirusy, które śledzą aktywność użytkownika w internecie. Tak samo należy unikać otwierania załączników w podejrzanych wiadomościach email, gdyż te często zawierają złośliwe oprogramowanie. Aby zabezpieczyć się przed ewentualnym działaniem obecnych na komputerze keyloggerów (programów rejestrujących znaki wprowadzane przy pomocy klawiatury komputerowej) należy podczas logowania się do systemów e-bankowości każdorazowo korzystać z klawiatury ekranowej. Warto czytać aktualne komunikaty banku, które często przekazują klientom informacje na temat bezpieczeństwa w internecie.

 Na swoje rachunki bankowe logujmy się zawsze z zaufanych urządzeń, korzystanie w tym celu z komputera w kawiarence internetowej czy na uczelni niesie ze sobą ryzyko. Niezależnie od tego w jakim miejscu korzystamy z e-bankowości, po zakończeniu użytkowania należy bezwzględnie pamiętać o wylogowaniu.  Na stronę logowania do systemów transakcyjnych, z których korzystamy należy zawsze wchodzić poprzez bezpośrednie wpisanie właściwego adresu www. Korzystanie z wyszukiwarki internetowej lub zakładki w przeglądarce niesie za sobą ryzyko przekierowania na niepożądany adres. O bezpieczeństwo naszych finansów w internecie możemy zadbać również logując się do systemów e-bankowości z jak najmniejszej liczby urządzeń. Równie istotnym  jest weryfikowanie daty ostatniego logowania na konto i częsta zmiana loginu oraz hasła. O bezpieczeństwo w sieci zadbać muszą również osoby korzystające z płatności kartą za zakupy internetowe.

 W przypadku transakcji IO/MO/TO (transakcji, które są wykonywane bez wykorzystywania terminala) należy bardzo uważnie dobierać instytucje, którym podajemy dane osobowe, a także numery karty kredytowej lub debetowej. Dokonywanie zakupów w renomowanych serwisach aukcyjnych i e-sklepach zmniejsza ryzyko oszustwa. Naszą czujność powinny wzbudzać też takie portale, które oferują produkty w cenach znacznie niższych od średniej rynkowej. Na dobrą sprawę niebezpieczeństwo i ryzyko padnięcia ofiarą przestępstwa istnieje wszędzie, niezależnie czy to rzeczywistość czy cyberprzestrzeń, jednak zachowanie wymienionych przez nas podstawowych zasad bezpieczeństwa w znaczącym stopniu zmniejsza szanse na zostanie oszukanym lub okradzionym w sieci. Przy pomocy spotów emitowanych w telewizji i na popularnej platformie YouTube niedawno prowadził swoją kampanię uświadamiającą mBank.

 Akcja „Nie robisz tego w realu? Nie rób tego w sieci!” w bardzo prosty i błyskotliwy sposób zwracała uwagę odbiorców na to, abyśmy nie postępowali w internecie w taki sposób w jaki nigdy byśmy się nie zachowali w realnym świecie, np. afiszując się z poufnymi danymi poprzez wrzucanie zdjęcia karty kredytowej na portal społecznościowy. Oprócz spotów mBank uruchomił na swojej stronie specjalny serwis Uważni w sieci, gdzie w przystępny sposób zostało wyjaśnione co i z jakich powodów może stanowić zagrożenie dla użytkowników w sieci. Najczęściej, aby nie dać się okraść należy jedynie zachować ostrożność i dozę nieufności w stosunku do tego co napotykamy w sieci.

 

Reklama

Skomentuj artykuł

Twoję Imię:
Komentarz:
Captcha

Dodane komentarze

0

Scena Data dodania: 04-01-2017 14:06 Nie podawaj nikomu swojego hasła, uważaj gdzie się logujesz, zmieniaj regularnie hasło i obserwuj uważnie otoczenie, czy nikt podejrzany obok Ciebie sie nie kręci, o to uniwersalne porady jak nie dać sie okraść bez znaczenia z czego miałbyś/miałabyś być okradziony/a

0

Hunter Data dodania: 27-10-2016 14:00 to jest troche straszenie takie, bo rzadko kiedy mozna uslyszec o sytuacjach gdy ktos korzystajac z bankowosci mobilnej czy internetowej zostal okradziony, no ale trzeba zachowac ostroznosc, to oczywiste

0

kasai Data dodania: 08-09-2016 12:29 Grunt to wybrać mądrze. W innowacyjności getin wiedzie prym więc jak dla mnie wybór był bardzo prosty

0

glupia Data dodania: 16-08-2016 13:39 słyszałem o przypadku w stanach zjednoczonych gdzie jakas nastolatka zrobiła zdjecie swojej karty kredytowej tak ze wszystkie dane bylo widac i wrzucila na instagrama i zanim sie zorientowala i usunela to zdjecie to ktos juz zdazyl zrobic zakupow na kilka tysiecy dolarów...

0

Magda Data dodania: 11-08-2016 14:56 trzeba też uważać na nakładki w bankomatach, mojemu znajomemu wyczyścili tak konto kiedyś, pecha miał, bo trafili go akurat po wypłacie i łącznie z oszczędnościami skasowali go na jakieś 6 tys... na szczescie po licznych bataliach udało mu sie odzyskac te pieniadze

0

Krime Data dodania: 09-08-2016 16:04 do mnie kiedys zadzwonil telefon z zastrzeżonego i jakas osoba podszywająca się za pracownika banku i zaczęła wypytywać mnie o szczegóły mojego konta, całe szczęście że jestem zorientowany w temacie troche i wiedziałem, że pracownik banku nie ma prawa pytać o takie rzeczy bo inaczej bym się dał naciąć

0

Nimmie Data dodania: 01-08-2016 14:11 jak są ludzie, którzy wierzą w wujka z nigerii i tego typu scamming to tym bardziej dadzą się naciąć na tego typu zabiegi i dadzą się okraść

0

Terenz Data dodania: 28-07-2016 16:33 naiwność i głupota ludzka niestety nie mają końca, dlatego dobrze że są takie akcje mające na celu uświadamiać ludzi, żeby nie dali się naciągać

0

Newsone Data dodania: 22-07-2016 13:47 że starzy ludzie sie dają nabrać na takie numery to rozumiem, ale nie mogę się nadziwić, że osoby młode, świetnie zorientowane w nowinkach technicznych potrafią dać się nabrać niczym dzieci..

0

Marek Data dodania: 18-07-2016 13:17 kilkukrotnie już dostawałem takie wiadomości na emaila, ale ja po prostu wrzucam je do spamu i nie zwracam na nie uwagę, gorzej jak trafi się jakaś niezorientowana osoba starsza
align center Podobne artykuły, które mogą Cię zaciekawić
Ta strona korzysta z plików cookies, co umożliwia rozpoznawanie danego użytkownika przez serwer. Umożliwia to wygenerowanie strony www, opierając się głównie na jego preferencjach. Szczegóły zawarte są w zakładce: Polityka Prywatności. Korzystając, zgadzasz się na warunki tam zawarte.